Bu Blogda Ara

15 Şubat 2011 Salı

Pazarlama İstihbaratı Markanızın Oksijenidir


  Pazarlama istihbaratı(marketing intelligence) nedir? Bizim işletmemiz ve ya markamız hakkında piyasada olan bitenlerle ilgili bilgi toplamamızdır. Kimden toplarız bu bilgiyi? Müşterilerden, şirketinizdeki çalışanlardan, piyasadaki gerçek dünyadan, sanal dünyadan, sizin hakkınızda ne söyleniyor, bütün bunlarla ilgili bilgileri toplarsınız ve ya bu işi profesyonel şirketlere verirsiniz.

  Nasıl profesyonel şirketler? Örneğin: Ajans Press ''Medyadaki Gözünüz'' Ne iş yapar Ajans Press? Mesela Sarar diyor ki; benle ilgili 1 yıl boyunca medyada çıkan haberleri bana derle topla. 17.282 cm2 bir gazetede yer işgal etmiş senle ilgili haberler, bunu eğer reklamla eşdeğer tutmuş olsaydık, ödemen gereken ücret şu kadardır diye hesaplıyor.

  Fortis markası Türkiye için yeni bir marka. Biz Türkiye'de, Fortis, Türkiye Kupasına sponsor olmadan Fortis'i pek bilmiyorduk. Ne zaman ki Türkiye Kupasına sponsor oldu, farkındalık düzeyleri %80-%90'lara kadar çıktı. Ne karşılığında peki... Sponsorluk için 4 yıllığına 8 milyon dolar ödediler. Peki arzuladığı farkındalığa ulaştı mı ? Evet %90'a kadar çıktı farkındalık düzeyleri. Fortis bir coverage(kapsama) araştırma yaptı, 2 buçuk senenin sonunda, medyada Fortisle ilgili ne kadar haber çıkmış bunları ajanstan istedi. 2 buçuk senenin sonunda Fortisin medyada yer alma düzeyi, eğer reklam vermiş olsalardı, 12 milyon dolar yapıyormuş.

  Türkiyede eksik olan konulardan bir tanesi sponsorluğun etkisini ölçmüyorlar. Yabancı iyi markalar mutlaka bunun etkisini ölçüyor. Bizim türk markaları parayı ödüyor fakat etkisini ölçmüyor. Pazarlama istihbaratında ajanslar böyle bir hizmet veriyor.

   Diğer bir husus, sanal alemde kendi ajan müşterilerinizi bulundurmanız lazım. Yakınlarda ciddi anlamda fazla fast food reklamları görüyorduk. Ciddi anlamda artış vardı bu reklamlarda, özellikle Burger King. Niye peki? Ortada bir dedikodu dolaşıyordu, imha edilmesi gereken bilmem ne kadar tonluk et, güya Burger King'in etindeki bakteriyle aynı bakteriye sahipmiş. Peki bunun gerçek olduğunu nerden biliyoruz, rakipler tarafından çıkarılan birşeyde olabilir. Eğer Burger King sanal alemde bunlar konuşulurken müdale etmiş olsaydı, belki bukadar ayyuka çıkmazdı. Hiç düşünmüyor musunuz Burger King birden bire o ateşli reklamlarla etleri niye tekrar kızartmaya başladı? Bunun temel sebebi bu olay. Sizinle ilgili piyasada olup biteni mutlaka takip etmeniz gerekiyor. Bunu sağlamanın en iyi yollarından birisi de yine pazarlama istihbaratı.

3 yorum:

  1. Burger king ;
    Salmonella virüsü dedikleri şeyle bir ara olay oldu diye hatırlıyorum.Staj zamanı gıda sektöründe (piliç)
    olduğum için salmonella ve bu olayla ilgilenmiştim.ASlında bir virüs değil sıradan bir bakteridir.Her pişmemiş ette bulunur ve pişme esnasında yok olup gider.Bu bakteri insan sağlığına zararlı burger de ki olayında zaten sorunu buydu.Burger King etleri adam akıllı pişirmediğinden araştırmalarda pişmiş etin üstünde bulunmaması gereken salmonella lar bulundu.Sorun etin yeterince pişirilmemesiydi! SAdece bir bakteri denseydi bu kadar ürkmezdi insanlar ama virüs deyince tüketiciler korktu maalesef...

    YanıtlaSil
  2. Teşekkür ederim, bu bilgiyi bizle paylaştığın için.

    YanıtlaSil
  3. Virüs ve ya bakteri bence ikiside hemen hemen aynı paniği yaratır, tüketicide. İki kavram da tüketicinin aklına kötü şeyler çağrıştırıyor. Tabi Burger da etleri tam anlamıyla pişirmeden, daha hızlı servis ve daha çok satış için yapıyorsa bu da tam anlamıyla büyük bir fiyasko, bu olayda marka yara almıştır. Belki satışlarınız düşer ve bu satış rakamlarını tekrar yükseltmeniz pek maliyetli değildir. Ama uzun yıllar boyunca oluşturduğunuz marka imajı zedelenirse, bunu düzeltmek hayli maliyetli olabilir.

    YanıtlaSil